Gletsjer - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu Gletsjer - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu

Gletsjer

Door: marijkeben

30 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Haast

Prachtige dag met een ontbijt in het zonnetje. Dat is geluk hebben, want in dit gebied valt doorgaans veel regen.

Vandaag rijden we naar de parkeerplaats bij de gletsjer en wandelen naar de Franz Jozef. Je kunt met een helicopter naar boven, maar dat hadden we van tevoren moeten boeken en is zeer prijzig.
We lopen door de droge rivierbedding. Ongelooflijk hoe breed die hier is. In de regentijd gaat er vast heel wat water doorheen, want het komt aan alle kanten van de bergen af. Ruim 100 jaar geleden lag hier allemaal ijs, tot zo’n 100 meter hoog. We zijn onder de indruk van de bijzondere kleur en de immensiteit van de gletsjer. Deze heeft een lengte van 12 km en een sneeuwoppervlak van 20 km2. En het meest vreemde is nog wel, dat deze uitmondt in een gematigd regenwoud.
Raar, we hebben vanwege de temperatuur een korte broek aan en staan bijna in de sneeuw. Helaas kunnen we niet de sneeuw in. Dit kan alleen door een dagwandeling onder leiding van een gids.Dat vinden we voor nu te veel. We zijn al heel blij dat we zo dicht bij de sneeuw konden komen. Alleen het zien is al zeer de moeite waard.

We zakken verder af naar het zuiden en rijden langs een uitkijkpunt vanwaar we de andere grote gletjer,de "Fox Glacier", kunnen zien. Ook deze is uiteraard schitterend.

We gaan door naar het plaatsje Haast, maar we hebben geen haast, want daar is haast niets te doen.

• 02 November 2010 - 22:20

Ans En Ludo:

Wat is die blauwe sneeuw indrukwekkend! Wij zijn weer thuis na 18 dagen Narbonne. Geweldig gehad.
    Jullie maken ook een geweldige reis, waar wij heerlijk van meegenieten door jullie leuke reis- verslagen. Prachtig.
    Groetjes van ons en tot ziens. Treffen nu voorbereidingen voor ons feest eind november.