Verjaardag - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: marijkeben

29 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Vandaag is Marijkes lieve moedertje jarig. Ze wordt 91 jaar. Van harte gefeliciteerd, ma! We klinken op je gezondheid.

We rijden weer een stuk naar het zuiden, maken onderweg een flinke wandeling in de plaats Ross. Hier werd vroeger goud gedolven. Door oude gebouwen en schilderingen op de muren wordt het verleden levend gehouden. Ooit is hier in een mijn een vuistgrote klomp goud gevonden van ca 3 kg. Je kunt hier ook een zeef huren om zelf op pad te gaan en goud zoeken. We laten het alleen bij kijken en genieten van de interessante wandeling. We komen langs een heel oud kerkhof met prechtig grafstenen. We zien dat de mensen vroeger niet zo oud werden. Vast geen goede leefomgeving zo'n mijn.
Later is Ross vooral beroemd geworden omdat er de grootste houtmolen van Nieuw Zeeland stond.

We gaan weer verder en rijden langs de kust richting de Franz Josef gletsjer. We camperen midden in het regenwoud. De camping doet ons denken aan een houthakkersdorp met stoere houten huisjes al dan niet op palen.

Na het eten maken we een flinke wandeling om vast een glimp van de gletsjer op te vangen. We zien alleen de bergen om ons heen, die ons een beetje aan Oostenrijk doen denken maar niets van de gletsjer.
We zagen onderweg twee kea's (een soort van bruine papegaai)op een dak zitten.

We lopen hier zo veel, dat we straks thuis komen met slanke enkels, dikke kuiten en een strak kontje.
Morgen naar de gletsjer...........erg zin in!

• 09 November 2010 - 08:40

Marenne:

Strakke kontjes? Ons Kimberlie kwam ook thuis met een strak kontje, of liever gezegd een strakke broek. Pas dus op voor de gevaren die in Nieuw Zeeland op de loer liggen. Het komt in de vorm van heel veel lekkere hapjes en wijnen...