Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van marijkeben - WaarBenJij.nu

Hokitika

Door: marijkeben

28 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Elke ochtend moeten we voor 10 uur van de camping zijn, dat is nog wel eens haasten. Vooral omdat we ’s avonds niet met de kippen op stok gaan. Daarom besluiten we vandaag niet ver te rijden en bijtijds naar een camping te gaan.

We komen terecht in het plaatsje Hoikatiki. Het centrum van de jadeindustrie. Dit is de groene steen waar voornamelijk dure sieraden van worden gemaakt. De Maori maakten er al sier- en gebruiksvoorwerpen van. We zien slijpers bezig met dit precisie handwerk. Onder hun handen ontstaan de mooiste kunstwerkjes.

We maken een heerlijke wandeling over het driftwood strand. Het zand is hier zwart en bezaaid met stenen in de meest wonderlijke kleuren. Al met al ziet het er een beetje spooky uit.En met ongelooflijk veel drijfhout. Daar wil ik wel een vrachtwagen van mee naar huis nemen.

Vissers zijn hier bezig met het vangen van whitebait, een netgeboren visje dat op een glasaaltje lijkt en in grote scholen voorkomt. Het is een delicatesse is hier en wordt met ei en meel gebakken gegeten.

Wat ons verwonderd is dat er hier weinig diersoorten zijn. Behalve runderen en schapen en sporadisch een paard, zie je hier niet veel.
De enkele knaagdieren die hier leven zijn nachtdieren. Een ervan is de possum. Volksvijand nummer 1. Ooit ingevoerd vanuit Austraulië om een bontindustrie op te zetten, wat niet gelukt is door internationale campagnes tegen bont in de kledingindustrie. Nu leven er zo'n 70 miljoen en is hier een plaag, zoals bij ons de rat. Ze eten voor tonnen aan plantensoorten en vogeleieren waardoor ze de natuur veel schade berokkenen. Daarom is er overal gif gestrooid. Zouden er daarom zoveel platgereden op de weg liggen?
Je moet toch wel een heel dom dier zijn om hier onder een auto te komen. Er rijden hier al heel weinig auto's en al helemaal niet 's nachts. En dat het dan toch lukt om dan doodgereden te worden.....

We zien ook maar enkele vogelsoorten. Met zo’n variëteit aan bomen en bloemen zou je anders verwachten. Ze zingen niet zo gevarieerd als bij ons. De ene soort maakt een geluid als een piepende deur, de andere kent maar vier tonen. En een op een kip gelijkende loopvogel maakt geluid alsof ie de hele tijd loopt te boeren. Maar hier vliegt ook de “tui”, een vogel die fluit als een merel!

• 30 Oktober 2010 - 11:00

Nardie:

Hallo,
    wat een mooie foto's weer! dat strand met al het drijfhout is idd spooky. Maar wel mooi om even overheen te lopen. Hebben jullie op het Zuidereiland beter weer, of is het hetzelfde? Hier is het herfstig, regenachtig weer.
    Morgen met z'n allen naar de verjaardag van Omaatje! We zullen haar feliciteren van jullie. En misschien kunnen we wat foto's laten zien.
    X Nardie

• 31 Oktober 2010 - 21:19

Bep En Jos,:

We hebben weer genoten van jullie mooie foto's en verhalen.
    Brengen jullie wat amaryllusbollen mee want deze kleur vinden we zo mooi. Jammer dat jullie niet wat van die mooie stronken mee kunnen nemen in de bagage. Leuk voor kerststukjes.
    We hebben vanmiddag weer genoten van Ma's verjaardagsfeestje. Ze is de hele week weer druk geweest met de salades en de heerlijke choco-puddingen.
    Iedereen was er, behalve jullie, maar Nardie heeft aan Oma jullie foto's laten zien. Zo waren jullie er toch bij.
    Hier is het nu echt herfst, met prachtig gekleurde bomen en overal liggen de afgevallen bladeren, dus weer vegen en harken.
    Genieten jullie nog maar lekker van jullie reis en tot het volgende verslag.
    Groeten en 'n knuffel van ons. Doei.

• 01 November 2010 - 08:30

Henri:

Hoi reizigers,

Alles goed daar ? Ik blijf het allemaal erg indrukwekkend vinden !

Dit moet je "LIVE" meemaken om het te kunnen bevatten.

Wel heel erg mooi om jullie reis lezend te volgen.

Nog ff voor Ben .....

PSV - Twente 0-1
    NEC - Vitesse 0-0

• 09 November 2010 - 08:50

Marenne:

Hoi, hoi,
    wederom prachtige foto's, maar wel jammer dat er weinig variëteit is in dieren. Die boerende kip hadden ze ook in Afrika, heet een Guinneafowl. Of brulde doe meer? Ik kan me voorstellen dat het jullie een geruststellend gevoel geeft, dat het geboer je een beethje aan thuis aan de ontbijttafel doet denken. Fijn hé, schoonzoons! Xx

• 11 November 2010 - 17:57

Joey: