Richting grote stad - Reisverslag uit Towradgi, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu Richting grote stad - Reisverslag uit Towradgi, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu

Richting grote stad

13 Maart 2013 | Australië, Towradgi

We hebben allebei niet zo goed geslapen en wilden dat die man zijn mond had gehouden over de schade. Maar ja, Marijke vroeg ernaar.
Toch nog wel genoten van de mooie camping en de daar aanwezige vogels.
Het is nu zo'n anderhalf uurtje rijden van Sydney vandaan en we gaan weer lekker genieten van deze zonnige dag. Vandaag rijden we naar Kiama met zijn mooie kustweg en bijzonder fenomeen, een blowhole.
Een blowhole is een gat in de rots waar water in loopt en vervolgens door de wind en het water van zee met enorm veel kracht omhoog wordt geblazen. Eigenlijk zoals een walvis het water naar boven spuit. Maar helaas, vandaag staat de wind verkeerd en wordt er niets geblazen. Er is wel een hole, maar geen blow. Maar de kust is weer spectaculair, met een zwembad uitgehouwen uit de rotsen.

Het landschap lijkt hier een beetje op de Oostenrijkse alpenweiden, groen en heuvelachtig met slingerwegen rond de heuvels. Met een verschil, achter de heuvels ligt hier de zee die we steeds weer opzoeken.

Onderweg zien we zoetjesaan steeds meer fabrieken. In Australie staan veel kaasfabrieken verspreidt over het land, waar je kaas kunt proeven en kopen. Het is er niet van gekomen dat te doen. Waarom weten we niet!
In deze regio zien we meer zware industrie. Gas-, metaal- en wat al niet meer fabrieken.
Ze zien eruit als meccano bouwsels, extra large, getooid met ketels en schoorstenen, welke gepaard gaan met veel rook. Het heeft weinig lieflijks. Maar ja het land moet ergens van bestaan.
Ook het wegennet wordt steeds uitgebreider en drukker, wat tot gevolg heeft dat we prompt verkeerd rijden, ondanks de navigatie, wanneer we op zoek gaan naar een overnachtingsplaats.
Maar we komen er en brengen de nacht door op de camping in Towradgi aan de kust.
We worden daar verwelkomd door een stelletje herriemakers hoog in de bomen. Het zijn de zwarte kaketoes die met geweld de zaadkegels uit de bomen leegplukken. Ze worden vergezeld door ander gevogelte met een typisch geluid, de black backed
magpie, waarvan het mooie gefluit klinkt alsof op het eind langzaam zijn batterij leegraakt.

We gaan nog even naar het strand. Dat biedt een heel andere aanblik dan we gewend zijn. Het strand is mooi en vrijwel verlaten, maar als we naar de zee kijken zien we hier zeeschepen varen en de rechterkant op zien we de skyline van Wollongong met zijn industrie. We kunnen, bij wijze van spreken, Sydney ruiken.

P.s. We vinden het heerlijk om de reacties te lezen tijdens onze reis. Dan zien we dat jullie aan ons denken. Heel lief!

• 20 Maart 2013 - 13:10

Mieke Smits:

Hallo ben en Marijke,

Sorry voor de late reactie maar jullie 1ste mail ging goed naar kees.mieke@upcmail.nl maar jullie reisverslagen gingen naar ons oude planet adres. Hier kunnen we thuis niet meer op kijken en ik kijk dan af en toe op het werk hiernaar. Heb dus vreselijk veel gelezen achter elkaar en vind het geweldig wat jullie allemaal meemaken. Wat een mooi land en leuk om alles op deze manier met jullie mee te beleven.
    Jammer van jullie ongeluk, maar misschien vallen de kosten allemaal nog wel mee.
    Leg het naast je neer en blijf de laatste dagen nog lekker genieten. We spreken binnenkort weer een keer af om al jullie verhalen te horen en foto's te bekijken.
    Geniet ook vooral van het mooie weer, op dit moment sneeuwt het weer hier in Arnhem.
    Groetjes, Kees en Mieke

• 20 Maart 2013 - 17:22

Corry:

Hoi Marijke en Ben,

Zit echt stikjaloers jullie verslagen steeds te lezen. Niet in de laatste plaats omdat ik hier vanaf mijn werkplek thuis de tuin in kijk waar het op dit moment ongelofelijk hard staat te sneeuwen. Lang leve de lente.

Maar het is jullie gegund hoop dat er nog veel mooie dagen volgen.

Groetjes Corry