Aussies - Reisverslag uit Sydney, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu Aussies - Reisverslag uit Sydney, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu

Aussies

16 Maart 2013 | Australië, Sydney

Niets gedaan en dat is ook wel eens fijn. Lijkt wel vakantie!
Het enige bijzondere wat we kunnen vertellen dat we vanavond in de schemer hele grote vleermuizen hebben gezien. En geen foto natuurlijk. Zwart laat zich in het donker moeilijk filmen.
Beetje kriebels; onze gastheer van de komende dagen is niet thuis op het moment dat we bij hem komen en heeft nog niet laten weten waar hij de sleutel achterlaat. En morgen moet de camper terug. Ook spannend. Want we zijn dus niet verzekerd!
(Waarom niet, zul je je afvragen. Reden: premie heel hoog of eigen risico hoog)

We hebben veel verteld over het land, maar nog niets over de Aussies.
Het is een heel vriendelijk en behulpzaam volk. Respectvol en belangstellend naar elkaar toe. Zeker buiten de grote steden.
Met een bijzonder begroetingsritueel in de winkel. Dat gaat een beetje als volgt:
-goede morgen, hoe gaat het met je
-goed, dank je en met jou
-ook goed, dank je
-mooie dag, hè
-ja, mooie dag
-wat kan ik voor je doen
Dan bestel je een brood of.....
En dat tegen alle klanten

Het zijn harde werkers. Het geld wat ze verdienen gaat doorgaans op omdat alles hier duur is. Geld overhouden om te sparen is moeilijk. Er is goede gezondheidszorg en scholing. Slechts de helft van de bevolking werkt hier. Maar iedereen heeft het goed.
Al hebben ze hier ook last van de gevolgen van de wereldcrisis.

En ze zijn zo trots op hun land. Ze willen altijd weten wat je van hun land vindt en als je positief reageert gaan ze helemaal glimmen. Ze maken graag een praatje en zijn oprecht benieuwd naar je reiservaringen. Kortom, prettig in omgang. En relaxed, dat merk je vooral in het verkeer. Niemand kruipt snel even voor.

De mannen: tot een bepaalde leeftijd, laten we zeggen 35, zien ze er aantrekkelijk uit.
Bruinverbrand, het merendeel slank, goed gekleed, sportief en prettig om naar te kijken.
Na die leeftijd mag en kan alles. Meestal wat kilootjes te zwaar, waardoor het sportieve aspect meteen is verdwenen. En qua kleding? Styling is dan een onbekend woord en hoeft dus niet meer, alles mag bij elkaar als het maar lekker zit. Doet zeer aan de ogen......
Dan Ben, niet meer piep maar nog altijd woest aantrekkelijk!

De vrouwen: Als ze jong zijn hebben ze weinig om het lijf. Ofwel; de jurkjes, rokjes en broekjes zijn heel kort met een topje of klein truitje erop. Veel bloot, maar ze kunnen het hebben. Oogstrelend voor de mannen. In de fase van moeder zijn ze vaak flink uit de kluiten gewassen met nog steeds de jeugdige strakke kleding. En nog ouder, dan maakt het niet meer uit wat je draagt.
Wat hier helemaal in is als de temperatuur "maar" net boven de 20 graden komt is de zwarte panty. Met of zonder ladder. Onder de korte broek, het frivole zomerjurkje of het mantelpak. Met laarsen, open schoenen en zelfs met teenslippers. Bij deze temperatuur draagt iedereen hem.
Conclusie: voor het gros van de mensen is uiterlijk niet zo belangrijk.

Ze wonen buiten de grote stad in doorgaans houten woningen, die niet altijd even strak in de lak zitten. Bijna allemaal vrijstaand, met altijd een veranda en een stukje gras. Je ziet dat ze veel buiten leven. Waar wij alles netjes wegbergen in een schuurtje, laten ze hier alles buiten staan. Rommel, .....nou en!
Ook bij de grote prachtige boerderijen zie je alles wat men nodig heeft om te boeren rond het huis uitgestald, alsof de boer net van de tractor is gesprongen. Hier kan dat blijkbaar.
In de grote steden zijn de huizen grotendeels van steen. In de buitenwijken allemaal laagbouw en oud, maar in een mooie stijl gebouwd. In het centrum hoogbouw, nieuw en modern. Elke vierkante meter is hier bebouwd. Om prachtige oude gebouwen hebben ze hoge glazen kantoorpanden gezet en toch doet het geen afbreuk aan het geheel.

Samenvattend: een heel prettig en gemakkelijk volk. Dat uiterlijk en omgeving minder belangrijk vindt, maar het leven leeft wat bij ze past.