Ballarat - Reisverslag uit Ballarat, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu Ballarat - Reisverslag uit Ballarat, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu

Ballarat

04 Maart 2013 | Australië, Ballarat

Heet. Boven de 30 graden. Wij geven er niets om, maar vinden dit wel lekker. We zien dat er hier maatregelen tegen de hitte genomen worden. Overal op de camping staan brandblussers. Ook de mannen van de fire security zijn opgeroepen om de buurt in de gaten te houden. Brand is hier de grootste vijand.

Vandaag gaan we naar Ballarat. Dit is een stad, die ten tijde van de goudkoorts hier goede zaken heeft gedaan. In dertig jaar tijd groeide de stad uit van niets naar een bloeiende stad. Dat is nu nog steeds te zien. Hier staat het oudste theater van Australië en prachtige historische hotels.

Voor we er zijn rijden we eerst kilometers door droog en wijds landschap, waar geen einde aan de weg lijkt te komen. Er zouden hier meren moeten zijn, maar die zijn door de droogte tot waterpoeltjes gereduceerd. Er is nagenoeg geen verkeer op de weg, enkel hier en daar een boer met trekker op weg naar zijn vee. We zien dat over kilometers lengte de bermen zijn afgebrand. We vermoeden dat dit is gedaan om een eventuele brand tegen te houden. Want wat al verbrand is, brandt niet meer. We zien dat de angst voor brand hier niet ongegrond is. Zover we kunnen kijken zien we dor en droog gras en graan.

In Ballerat gaan we eerst naar de Mac om deze site bij te werken. We proberen foto's op de site te zetten. Dat gaat zeer moeizaam en geeft steeds foutmeldingen. Dus.....nog even wachten. We balen van Apple en onze IPad. Het is een geheel eigen(wijs) systeem.
Hadden we maar........!

Daarna naar het toeristen informatie bureau, waar we weer uitstekend geholpen worden. Altijd doen als je in een vreemde plaats komt. Het biedt zoveel meer. We bewonderen de prachtige historische gebouwen. Dat moet toch een prachtig gezicht zijn geweest honderd jaar terug. Stel je voor: als stel, in lange jurk en rokkostuum met je rijtuig door deze stad.......... Zo voelt deze stad aan.
Er is hier zo veel te doen en te zien. Jammer dat we er maar een dag zijn. Morgen gaan we naar Sovereign Hill, terug in de tijd van de goldrush.

We logeren even buiten de stad. Als we erheen rijden, is er een wegomleiding. In Nederland moet je misschien 2 kilometer omrijden. Hier aanzienlijk meer en de wegbewijzering laat ook te wensen over. Eenmaal bij de camping blijkt, dat we gewoon door hadden kunnen rijden. Makkelijk als je dat weet.
We worden op de camping uitermate vriendelijk ontvangen en krijgen een prima plek. Met gratis wifi..........werkt alleen niet voor Apple gebruikers. Grrrrrrrrrrr!

Maar verder alles oké!