Brisbane stad - Reisverslag uit Brisbane, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu Brisbane stad - Reisverslag uit Brisbane, Australië van marijkeben - WaarBenJij.nu

Brisbane stad

17 November 2015 | Australië, Brisbane

Vandaag hebben we Brisbane een beetje verkend met een hop on/hop off bus. Brisbane is de derde stad van Australië, is gebouwd om de gelijknamige rivier, heeft ruim 2 miljoen inwoners en is even groot als de helft van Nederland. Het is een moderne stad met veel oude elementen.
Brisbane heeft een mooie skyline, met indrukwekkende gebouwen. Wat opviel is de hoeveelheid en verscheidenheid aan bruggen. Oud, modern en spectaculair. Het is ook een drukke stad, met veel verkeer. (welke stad heeft dat tegenwoordig niet)
We zijn uitgestapt bij de Chinese wijk en hoopten daar een diversiteit aan winkels aan te treffen. Helaas, deze wijk bevat alleen eetgelegenheden. We misten een beetje de typische Chinese ziel/uitstraling. Maar de maaltijdsoep (1 ½ liter pp) was heerlijk.
Daarna het centrum in. Waar in de buurt Anzac square een soort van ondergronds plein met (weer) voornamelijk eettentjes is. En waar je ook onder de drukste straten van het centrum doorloopt. Slim bedacht, zodat het autoverkeer bovengronds zo veel mogelijk doorstroomt.
We hadden geluk en waren op tijd voor de laatste bus naar Mount Cooth-ha. Weliswaar in de spits, waardoor we veel stil stonden, maar onze beloning was een adembenemend uitzicht over de lager gelegen stad.
Terug in het centrum hebben we nog even door de winkelstraat gelopen. Brisbane was al helemaal in kerstsfeer. Gezellige geluiden vanuit de open bars, life muziek op straat en overal fraaie versierde etalages. Toch een beetje een raar idee, hoor. Lopend in je zomerjurkje “white Christmas” te horen.
Toen het begon te schemeren zagen we de stad langzaamaan zijn lichten ontsteken. Een prachtig kleurenspel. Helemaal als je over een brug loopt met zicht over de rivieroevers. Wat een heerlijke stad. Jammer dat we er maar een dag kunnen zijn.